Légi utasok jogainak bemutatása: Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete
Minden évben többmillió utas száll repülőre. Sokan nem tudják, hogy légiutasként további jogokkal rendelkeznek, ezért ezúton tájékoztatunk Az Európai Parlament és a Tanács a légi utasok védelméről szóló 2004-es 261/EK rendeletéről.
Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete jogalapot biztosít az ügyfelek kárigényeinek, és pénzügyileg felelőssé teszi a légitársaságokat bármiféle általuk okozott, utasaikat ért kényelmetlenségekért. Ezen átfogó jogszabály elsősorban a következő három esetet fedi le:
- túlfoglalt járat
- Törölt járatok
- késett járat (3+ órányit)
A kárpótlás összege függ a leutazott távolságtól és a késés időtartamától. A legfeljebb €600-nyi kártérítés biztosítása mellett a jogalkotás előírja a légitársaságok számára, hogy:
- tájékoztassanak Téged a 261/2004/EK rendeletben szereplő jogaidról
- visszatérítsék a jegyed árát vagy tegyék lehetővé az utazás újrafoglalását
- késés esetén ételt, italt, szálláslehetőséget, és kommunikációhoz való hozzáférést biztosítsanak a következő táblázat szerint:
Útvonal részletei | Késés |
---|---|
Minden 1500 km alatti távolságot megtevő járat | 2+ óra |
EU-n belül, 1500 km fölötti távolságot megtevő járat | 3+ óra |
EU-n kívüli országokba/országokból 1500-3500 km közötti távolságot megtevő EU járatok | 3+ óra |
EU-n kívüli országokba/országokból 3500 km fölötti távolságot megtevő EU járatok | 4+ óra |
Indulás |
Cél |
EU légitársaság |
EU-n kívüli légitársaság |
Az EU-n belül |
Az EU-n belül |
Fedezett |
Fedezett |
Az EU-n belül |
Az EU-n kívül |
Fedezett |
Fedezett |
Az EU-n kívül |
Az EU-n belül |
Fedezett |
Nem fedezett |
Az EU-n kívül |
Az EU-n kívül |
Nem fedezett |
Nem fedezett |
A rendelet kiterjed még: Izland, Norvégia, Svájc, Francia Guyana, Martinique, Mayotte, Guadeloupe, Réunion, Szent-Márton, Madeira, az Azori- és a Kanári-szigetekre.
Kártérítést igényelhetsz járatkésés esetén, ha:
- Több, mint 3 óra késéssel érkezel meg a célállomásra
- A járatod az EU-ból indult (minden légitársaság) vagy az EU-ba érkezett (minden EU légitársaság)
- az eset az elmúlt 3 évben történt
- a légitársaság hibázott, és a késést nem kivételes körülmény idézte elő *.
Kárigényt nyújthatsz be járattörlés esetén, ha:
- A lefoglalt járat nem hagyta el a kifutópályát;
- a törölt járat az EU-ból indult volna (minden légitársaság) vagy az EU-ba érkezett volna (EU légitársaságok)
- Kevesebb, mint 14 nappal az indulás előtt tájékoztattak a törlésről
- az eset az elmúlt 3 évben történt
- a légitársaság hibázott, és a törlést nem kivételes körülmény idézte elő *.
Lehetséges, hogy kárigényt nyújthatsz be egy járat túlfoglalása esetén, ha:
- Nem engedtek fel egy lefoglalt járatra (EU járat, EU-ból induló vagy EU-ba érkező járat)
- Nem adtad fel önként a helyed utalvány, kupon, stb. ellenében
- az eset az elmúlt 3 évben történt
- a légitársaság hibázott, és a túlfoglalást nem kivételes körülmény idézte elő *.
A légitársaságok nem kötelezhetők kártérítésre az önhibájukon kívül bekövetkező körülmények okozta kényelmetlenségekért. Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete az alábbi kivételes körülményekre utal:
- légiközlekedési sztrájk
- politikai körülmények
- kedvezőtlen időjárási viszonyok
- biztonsági kockázat.
Nézd meg, hogy kérhetsz-e kártérítést!
Járatkésésben, vagy egyéb repülés során felmerült problémában volt részed az elmúlt három évben? Csak juttasd el hozzánk a járatod adatait, és mi tájékoztatunk, hogy jogosult vagy-e kártérítésre. Mindez csak pár percet vesz igénybe.
Kártérítés igénylése