Ezen az oldalon sütiket használunk. Tudj meg többet a adatvédelmi nyilatkozat a Légi Segédben
A Covid-19 vírusra hivatkozva törölt járatok 03.11. után valószínüleg nem jogosultak kártérítésre!

Mikor fizet kártérítést a légitársaság?

Március 4, 2020 Utazási tippek

Járattörlés, késés, vagy túlfoglalás esetén akár 200.000 forintos kártérítést is kaphatnak az utasok, mégsem élnek sokan a lehetőséggel. Három órás késés esetén az EU-s jogszabályok alapján minimum ~80.000 forintos kártérítés járhat fejenként. Akár 3 évre visszamenőleg is igényelhető kompenzáció.

 

„Ha az utas 3 órás, vagy annál nagyobb késéssel érkezik meg a célállomásra, akkor pénzügyi kártérítésre lesz jogosult, feltéve, hogy a késés nem rendkívüli körülményeknek (pl. légiforgalmi szolgáltatási rendszerek által hozott döntések, kedvezőtlen időjárási viszonyok és biztonsági kockázatok) tudható be.” – fogalmaz Karl Gustav Annus, a Légi Segéd ügyvezetője. Hozzáteszi, hogy a rendkívüli körülményeket jegyzőkönyv-kivonatokkal, vagy más okmányokkal kötelező bizonyítania a légitársaságoknak.

 

Az EU-s jogszabályok értelmében három óránál hosszabb késés esetén a kártérítés mértékét a távolság határozza meg: 1500 km alatt 80.000, 1500-3500 km között 130.000, 3500 km felett pedig akár 200.000 forintos (250-, 400- és 600 eurós) kártérítés is ütheti az utas markát. Karl Gustav kiemeli, hogy a kártérítési jogalap csak akkor állhat fenn, ha:

  • az EU területén belül utazunk (akkor is, ha nem EU-székhelyű a légitársaság), vagy
  • európai uniós légitársasággal érkezünk EU-n kívüli országból az EU-ba, vagy
  • az EU területéről indulunk nem uniós országba (akkor is, ha nem EU-székhelyű a légitársaságunk).

 

Késés

2 óra várakozás után a légitársaságoknak kötelező biztosítani az utasok számára az alapvető szükségleteket (víz, élelem), valamint a kommunikációra is meg kell adni a lehetőséget (telefon, wifi). 5 órás várakozás után a teljes jegyárat kell visszatéríteni, ha éjszakára is maradnak az utasok, akkor pedig ki kell fizetnie a légitársaságnak a szállodai számlákat is. Ha a légitársaság ugyanarra az útvonalra helyettesítő járatot ajánl hasonló indulási és érkezési időponttal, akkor is eleshetünk a kártérítéstől.

 

Törlés

Ha törlésre kerül egy járat és az indulás előtt kevesebb, mint 14 nappal tájékoztatják az utasokat, akkor is jogosulttá válhatnak kártérítésre, kivéve, ha a fentebb említett rendkívüli körülmények miatt következik be a törlés. 

 

Beszállás megtagadása

Ezesetben ha érvényes jeggyel, a szükséges úti okmányok birtokában, idejében érkeztünk az utasfelvételre és a légitársaság túlfoglalás vagy működtetési okok miatt megtagadja a beszállást, jogosultak vagyunk kártérítésre. Ezesetben is a fenti távolságok a mértékadók. Meg kell említeni azonban, hogy ha a légitársaság felajánlja, hogy átfoglalással juttat el minket úticélunkba, 2-4 órás késéssel, akkor a kompenzáció összege a felére csökkenhet.

Karl Gustav kifejtette, hogy a légitársaságok hajlamosak elhúzni a procedúrát annak érdekében, hogy az utasok feladják a követelést. Nem tanácsolja voucherek és egyéb kedvezmények elfogadását, hiszen azok értéke általában jóval kisebb, mint a kártérítésé.